Mobiel werken Magentazorg

Tablet brengt Magentazorg nog dichter bij cliënt
Klant: Magentazorg
Gebruikte oplossingen:

Zorginstelling Magentazorg is onlangs overgestapt op tablets. Hoe is het beslisproces én de uitrol naar mobiel werken gegaan? Een terugblik met de leveranciers.

Magentazorg is een zorginstelling voor woon- en ouderenzorg met 14 locaties in en rond Alkmaar. Bij de organisatie werken 1.400 medewerkers. De zorgverlener heeft de overstap naar een nieuw Elektronisch Cliënten Dossier (ECD) aangegrepen om thin clients te vervangen voor tablets. Lennaert Branger, van HP-partner Unified en Emel Orhan van HP lichten toe hoe dat traject is gegaan.

Dichter bij cliënt

‘In de huiskamers van de verschillende locaties stond een thin client’, vertelt Branger. Dat is een kleine computerkast die de rekencapaciteit van een server betrekt en één gebruiker/client tegelijk bedient. ‘Daarmee werden verslagen gemaakt en gegevens van cliënten bijgehouden. Door gebruik van een tablet in plaats van de thin client staat de medewerker nu dichter bij de bewoner. Er kan aan de keukentafel bij de bewoner gewerkt worden. Dat contact met bewoners vindt Magenta erg belangrijk en daar sluit het gebruik van mobiele apparatuur goed bij aan.’

HP Elite 1000 G2

Magentazorg klopte bij Unified aan. Er werd gekeken naar devices van verschillende leveranciers. Een bezoek aan het experience center in het HP-hoofdkantoor in Amstelveen gaf de doorslag in de keuze voor HP-apparatuur. De afgevaardigden van Magentazorg bekeken daar een aantal apparaten en werden door een mobility-specialist bijgepraat over de mogelijkheden van de tablet. De zorginstelling koos voor de HP Elite 1000 G2.

Experience center

‘Bij de aanschaf van mobiele apparatuur is het belangrijk dat mensen de apparatuur kunnen ervaren. Als ze de tablet zien en voelen krijgen ze er een veel beter beeld bij. Ze hebben direct een indruk of dit kan werken voor hun organisatie’, vertelt Emel Orhan, partner businessmanager van HP die voor deze deal nauw samenwerkte met Branger. Ze ziet dat steeds meer bedrijven gebruikmaken van een bezoek aan het experience center om apparaten uit te proberen.

Overgestapt op tablets

Branger: ‘HP had zowel in die pre-sales-fase als daarna een belangrijke rol. Ze hebben eerst demomodellen beschikbaar gesteld voor een testperiode van een aantal weken. Toen uiteindelijk de bestelling werd geplaatst voor de eerste partij tablets, hebben ze gezorgd dat de levering van de devices op de afgesproken datum plaatsvond.’ Unified maakte vervolgens de apparatuur gebruiksklaar en verdeelde in samenwerking met Magentazorg de tablets onder het personeel. Inmiddels zijn ruim 300 apparaten geleverd en daar komen in 2016 nog ongeveer 150 devices bij.

Data

Unified levert niet alleen de apparatuur maar het voorziet Magentazorg ook in het beheer en de beveiliging van de apparaten. De tablets maken een verbinding met de managed private cloud van Magentazorg in het datacenter bij Unified waarbij de data via een beveiligde direct access-verbinding wordt opgeslagen.

Randapparatuur

Bij Unified in Utrecht worden alle tablets voor Magentazorg geïnstalleerd. Ook randapparatuur zoals de beschermhoes en het geïntegreerde toetsenbord worden gebruiksklaar gemaakt. ‘Het voordeel van tablets is dat gebruikers meteen met de apparatuur aan de slag kunnen. Unified heeft in samenwerking met Magentazorg een handleiding opgesteld die de medewerkers bij het eerste contact met de tablet kunnen gebruiken. Bij de uitrol van complete afdelingen zijn naast de handleiding ook door de ict-medewerkers van Magentazorg demonstraties gegeven om de overgang naar de nieuwe manier van werken zo soepel mogelijk te laten gaan. De meeste mensen kunnen met een tablet direct uit de voeten, zeker als de applicaties waarmee ze werken hetzelfde zijn’, aldus Branger.

Efficiënter

Men verwacht dat de vervangingscyclus van de apparatuur rond de 3 jaar ligt. ‘Met pc’s en thin clients doen bedrijven meestal iets langer. Een tablet is een mobiel apparaat dat constant meegaat met de gebruiker. Vandaar dat dit apparaat waarschijnlijk iets sneller vervangen moet worden. Daar staat tegenover dat medewerkers veel efficiënter kunnen werken en meer tijd kunnen besteden aan hun zorgtaak in plaats van administratieve taken.’ Voor advies en of vragen over mobiel werken neem dan contact op met Unified 030-2522221 of mail naar verkoop@unified.nl  

Publicatiedatum: